29.4.12

hidup ibarat tomyam?

Ada orang cakap...

"Hidup ibarat tomyam
Ada pelbagai rasa
Manis dan masin tidak cukup
Masam dan pedas
Penambah nikmat"

Itu orang kata.. bila difikir2 banyak kali.. ada benarnya.. mungkin realitinya..ada ya ada tidak. ada yang berlaku dan ada mungkin takkan berlaku.

Pagi2 lagi saya dah memulakan entry yang ntahlah.. satu isu atau satu masalah mungkin hanya sekadar perasaan. sekarang baru jam 8.57am.

Ya pagi2 lagi saya rasa haru.. ntah la.. tiba2...
saya tahu terlalu ramai yang sayangkan saya, terlalu ambil berat tentang saya. Semua orang, semua yang berada di sekeliling saya.
Jadi kadang2 pelbagai tindakan saya, aktiviti saya, kehendak saya, semua orang pasti akan cuba menyelami hati saya. saya tak kisah. saya hargai sangat2. saya tak lokek pun nak britau sebab, kenapa, perlu ke saya buat itu semua.

Dulu masa single.. ikut hati sendiri sahaja, hanya pikir tentang ibu dan ayah sendiri. Selalunya buat keputusan sendiri sebab untuk kepentinga sendiri.
Dulu sentiasa di cop " along ni survival" "along ni lone ranger" along ni tue.. along ni ini.. semuanya snediri. kalu balik dr mana2 occasion pun.. bley turun naik bas n lrt sendiri.. tup2 dah samapi dengan cab depan rumah.
Tapi tu dulu,, semuanya sebelum berkahwin. bila dah kawin , dah ada keluarga sendiri, segala decision dah tak bley ikut kepala n hati sendiri, banyak lagi hati yang perlu dinilai n dijaga.. hohoho
So sesiapa yang ingin dan bakal berkahwin " u must ready mentally & physically!!!"

Yang pasti saya tetap saya. walaupun lepas berkahwin ni.. saya dapat rasakan pelbagai ujian menguji pengorbanan seorang isteri dan juga sebagai seorang anak. Ya untuk menjadi anak yang soleh, perlu taat kedua ibubapanya. membantu apa yang diperlukan untuk menyenangkan hidup mereka.

Dan begitu juga sang isteri, once u get married u totally belong to ur husband. perlu mentaati, menghormati, & segalanya2 buat suami. Semata2 untuk mendapat redha suami.. dan mencium syurga. Seperti yang kita maklum, syurga isteri di bawah kaki suami. Syurga suami ? masih di bawah tapak kaki ibunya.

Bila hati ikhlas...segalanya dipermudahkan, hati juga mula terasa redha dengan segala apa yang berlaku. Bila kita akui dgn qada & qadaknya..hati dengna perlahan2 disisipkan dengan rasa tabah dan kuat.
Dan sekarang, alhamdulillah saya rasa ok & kuat..
Tapi ada juga kadang2 bertakung juga air mata.. bukan tidak tahan dengan apa yang dilalui, tapi mencari punca2 mengapa semua ini diuji. KINI saya selalu sangat BEMUHASABAH DIRI.

Walaubagaimanapun, saya tetap sabarla.. sabar & terus bersabar.
Saya masih percaya padaNya tentang balasan orang yang sabar.
Saya masih percaya setiap yang berlaku tu ada hikmahnya.
Saya juga percaya apa yang diujinya, & kita berjaya melaluinya..
sakit yang dirasai itu dapat mengahpuskan dosa2 yang lalu. Mudah2mudaha. Amin.

Tomyam ada masam ada manis
Alam rumah tangga juga ada air pasang n surutnya
Suami sebagai khalifah dalam rumah tangga
dan isteri sebagai pendokong suami menjaga segala keperluannya

Semoga saya & keluarga saya diberi petunjuk & hidayah dariNya.

& sekarang saya mahu sangat makan chicken chop (sebenarnya dah lama saya simpan hasrat ini semata2 tak mahu menyusahkan suami saya khususnya)


ermm sedapnya kan?

Kat kuching ni susah nak cari chicken chop yg sedap huhu .. ada jer yang xkena... ish tak baik pulak mcm tak bersyukur kan.. xperla.. insyaAllah.. sempat rasanya nk makan. hihihi

p/s: sabar lagi kan..?

No comments:

Post a Comment