17.4.12

..subuh itu...

Alhamdulillah.. pagi ini... Allah bagi peluang sekali lagi kepada hambaNya untuk mendegar alunan azan dari masjid berdekatan...
Di Sarawak ni... azan subuh awal.. jadi.. bila alarm berbunyi cun2 jam 5am, saya sudah kena bangun.. ermm tapi kadang2 jam 5.20am baru sedar.. so nanti misti agak kalut kan...

Pagi ni.. saya rasa lain... saya pun hairan.. sedangkan malam tadi saya tak begitu nyenyak, setiap jam saya terjaga,, rasa sangat panas.. selimut memang takda lagila.. yup panas...
atau mungkin, sebab selalu tejaga tu, DIA telah kasi hint utk saya bangun dan bertahajud.. ( dah lama sungguh saya tak menggagahkan diri buat2 amalan ini, kali terakahir pun dah lupa bila...) teruk juga kan... tapi teruk pun diri saya, orang lain mungkin tak...

Cerita tentang SUBUH..
Solat fardhu 2 rakaat yang diwajibkan bagi umat Islam ..
Bagi saya, waktu subuh nilah... ujian bagi permulaan hari yang berat... sedangkan ia mudah dilakukan dan disegerakan.. tetapi masih liatkan..
Kerana sayang tidur, kerasa sayangkan bantal peluk yang sukar dilepaskan... azan yang berupaya mengejutkan kita berlalu begitu sahaja.. sedangkan.. dalam alunan azan itu ,,dah terang2 Allah ingatkan kita.... ;

الصلاة خير من النوم
Solat itu lebih baik dari tidur.....

Tapi.. di mana kita? dengar sahaja? buat2 tak dengar? atau memang sengaja tak dengar?

Melalui apa yang pernah dilalui saya, apa yang telah di baca saya....
Waktu subuh merupakan waktu permulaan hari pada hari itu,
Ingatlah lagi kata teman saya Khalilalah ( sejak habis belajar di USM,, memang lost contact)

Subuh ni permulaan kehidupan kita pada hari itu.
Sempurnanya Subuh kita,,, InsyaAllah sempurnalah kita pada hari itu.

Bila kita mulakan hari dengan amalam yang baik, hati yang khuyuk dan niat yg murni... pasti semuanya akan berakhir seperti yang diharapkan.

Begitu juga dengan doa.. hari2 kita doa supaya diberi petunjuk dan hidayah dari Nya... dan mintak n mohon macam2 lagi..
tapi kita... nak mensegerakan dan melakukan yang 5 waktu pun susah...
sebab tu kita tak boleh sewenang2nya menyalahkan keadaan bila dilanda musibah.
Ya benar, hati akan mudah terguris, kecewa, sedih n segala2nya yg sewaktu dengannya...
dari asyik berfikir kenapa begitu jadinya...dan menyalahkan orang lainn.. lebih baik kita
BERMUHASABAH DIRI ....

Menilai balik diri sendiri,, setiap yang berlaku itu dah memang telah diaturkan..
janji Allah, takkan menduga hambaNya melebihi kesanggupannya..
So,,,,, fikir habis2....

Dan saya...
selesai mengerjakan subuh pada hari ini,,, hati saya sayu saja...
bila tengok suami yg baru jam 3 melelapkan mata.. penatnya masih belum hilang...
kerja katanya.. I kene siapkan rundown ni...
sygnya saya tak dapat temankan dia berjaga... dipaksanya saya tidur..

and automatically , once i wake up.. my baby wake up too... mgkin dia bermalas2an di dalam sana... "swimming " kata walidnya (".)

Sepanjang perjalanan saya ke serian pagi ini.. lancar sekali... dalam kesayuan itu... tiba2 air mata menitis lagi... bermuhasabah apa yg telah berlaku selama ini... mengkaji apa yang perlu dikaji..

ya,, berusaha menjadi yang terbaik.....



p/s :semoga segalanya akan menjadi baik2 belaka.

No comments:

Post a Comment